Főoldal :: Vesekövesség ::

A vesekövesség, vesekő zúzása

A veseköves megbetegedés Magyarországon nagyon gyakori kórkép. Szinte alig akad család, akinek rokonságában az életben egy, vagy több alkalommal ne fordult volna elő olyan vesekőbántalom, amely orvosi segítséget igényelt.

Sokan szokták kérdezni, hogy mik lehetnek a vesekő keletkezésének okai?
Ha a választ nem is tudjuk mindig pontosan megadni, az kétségtelen,, hogy a kövek keletkezésében szerepe van a mozgásszegény életmódnak, az egyoldalú táplálkozásnak, az anyagcsere betegségeknek, a nem elégséges folyadékbevitelnek: ilyenkor ugyanis a vizelet koncentrálttá válik, és "kőmag" képződhet amire a továbbiakban a vizelet alkotórészei rárakódhatnak. Kőképződést okoz továbbá a húgyszervi rendszerben minden olyan elváltozás, ami a vizelet szabad kiáramlását gátolja és ezáltal pangást tart fenn a vizelet elvezető utakban.

Kisméretű kő a vizelettel spontán távozhat. Az eredményes kőtávozás kísérő jele rendszerint a fájdalommal járó úgynevezett vesegörcs, amelynek tüneteit a vesekő képződésre hajlamos emberek már jól ismerik. Tanácsos a kiürült, eredményesen megszült követ laboratóriumban vegyelemeztetni, s ennek alapján lehet a diétát és az esetleges gyógyszeres kezelést beállítani a további, ismételt kőképződés elkerülésének reményében.

A Fővárosi Szent János kórház Urológiai-sebészeti osztályán már 1988. május óta alkalmazzuk a vese és vese-vezeték kövek zúzására alkalmas kőzúzó berendezést, az un. ESWL készüléket. A helyben telepített modern berendezés minden nap működik és segítséget nyújt a kövek spontán, fájdalom mentesen történő kiürítéséhez. A beavatkozás gyors, biztonságos és fájdalom mentes, s a beteg az esetek 95%-ában a kezelés másnapján, kivételes esetekben még aznap haza is mehet, s az apró kőtörmelékeket otthonában szülheti meg. Minden fajta követ összezúzunk a vese üregrendszerében. Amennyiben a kő már az ureterbe, azaz a vese-vezetékbe jutott, úgy a zúzás már nehezebb, de akkor kisegítő módszerek alkalmazásával, szintén fájdalom mentesen szabadítjuk meg a betegeket köveiktől.
Sikertelenség esetén az endoszkópos kőeltávolítás 100 %-os eredményességet ad, és biztonságos.

Új módszer:

2009. július 15 óta működik az osztályon egy vesekövek és vese-vezeték kövek lézeres zúzására alkalmas endoszkópon keresztül történik. Ez a berendezés porítja a köveket, tehát a betegek fájdalom mentesen szabadulnak meg görcsöket okozó vese vezeték köveiktől, és vese elzáródásuktól.

• LASER vese vezeték kő zúzó berendezés működtetése, endoszkópon keresztül.

Az osztályon jelenleg 2 db 2 ágyas apartman, valamint 1 db 1 ágyas un. fizető szobák állnak a betegek rendelkezésére, TV-vel, hűtőszekrénnyel, telefonnal, saját fürdővel. Egyre több igény is van ezekre az elhelyezésekre, sőt a jövőben szeretnénk még 2 újabb szobát kialakítani erre a célra.

Vesekő zúzó gép

vesekő zúzó berendezés